Porady

Jak nadać przesyłkę? Jak zapakować przesyłkę? Co to jest dokument transportowy? Dlaczego warto wybrać Smart Kurier? Informacje na temat rynku usług przewozowych oraz wiele innych porad znajdziesz na Smart Kurier

Przesyłka za pobraniem - co musisz wiedzieć

 Publikacja: 05 lutego 2022 roku
Źródło: Pixabay.com

Przesyłka za pobraniem – pojęcie to oznacza szczególny rodzaj usługi, która dla współczesnego handlu ma kluczowe znaczenie. Coraz częściej bowiem, szczególnie w warunkach pandemii, decydujemy się na zakupy w internecie. A za zamówiony towar, co oczywiste, trzeba zapłacić. Można to zrobić za pomocą karty kredytowej, blikiem lub przelewem, przy składaniu zamówienia. Jednak część klientów jest skłonna zapłacić dopiero wtedy, gdy już zamówiony przedmiot będzie trzymać w ręku. I tu pojawia się potrzeba skorzystania z usługi, w której klient płaci za towar dopiero przy odbiorze przesyłki. Co również oczywiste, kwota ta musi trafić do sprzedającego, czyli nadawcy przesyłki.

Jak odbierana jest opłata przy odbiorze przesyłki?

Jak w praktyce obywa się pobieranie opłaty przy odbiorze przesyłki? Generalnie rzecz biorąc - na trzy sposoby.

Po pierwsze: opłatę za przesyłkę pobiera kurier. Może to zrobić w formie gotówki lub poprzez płatność elektroniczną. Uwaga! Kurier nie zawsze ma przy sobie terminal. Najlepiej więc – na wszelki wypadek mieć przy sobie gotówkę lub wcześniej upewnić się, że płatność elektroniczna będzie możliwa.

Po drugie: opłatę za przesyłkę uiszczamy w paczkomacie, przy jej odbiorze. W paczkomatach znajduje się terminal płatniczy. Wykonując czynności wskazywane przez automat, opłacimy elektronicznie przesyłkę.

W serwisie smartkurier.pl bez trudu znajdziesz najbliższy paczkomat. Wystarczy skorzystać z funkcji Znajdź Paczkomat

Po trzecie: opłata za przesyłkę zostanie pobrana w punkcie, tam gdzie ją odbieramy, na przykład w sklepie, kiosku czy na stacji benzynowej. Tu sprawa jest prosta – osoba obsługująca nas pobierze opłatę, i już - sprawa załatwiona . Ale tu także trzeba pamiętać o „pułapkach”: nie każdy punkt obsługuje przesyłki za pobraniem. Na przykład Orlen Paczka – nie wszystkie z nich „obsługują pobrania”.

W serwisie smartkurier.pl bez trudu znajdziesz punkty Orlen Paczka i inne.

Etykieta transportowa - kluczowy dokument

Gdybyśmy spojrzeli na mapę Polski czy Europy albo świata z zaznaczonymi trasami przesyłek, ujrzelibyśmy plątaninę ścieżek, wprost niemożliwą do rozsupłania. Dodajmy do tego transfery pieniężne – kwoty „wędrujące” do nadawców tychże przesyłek. Jak przewoźnicy orientują się w tym pozornym chaosie? No właśnie. Jest jeden warunek konieczny do tego, by pieniądze za przesyłkę trafiły na właściwe konto bankowe. Chodzi o dokument transportowy (etykietę).

To zadanie dla nadawcy przesyłki: bezwarunkowo trzeba wydrukować specjalną etykietę, przykleić do paczki czy koperty. Tam znajduje się numer przesyłki, który ma kluczowe znaczenie. Według niego najpierw dana paczka trafi do odbiorcy, a potem pieniądze do nadawcy. Żaden inny sposób, poza wydrukowaniem i naklejeniem etykiety na przesyłkę, nie daje gwarancji powodzenia całej „operacji”. Gwarancji takiej nie daje również odręczne wypisanie takiego dokumentu przez kuriera przy odbiorze przesyłki.

O tym, jak poprawnie wypełnić dokument transportowy (etykietę) dowiesz się ze specjalnie przygotowanego artykułu.

Gdzie zamówić przesyłkę za pobraniem?

Co do zasady można ją zamówić na dwa sposoby: u przewoźnika lub u pośrednika. Powinniśmy wiedzieć, że każdy z tych wyborów ma swoje zalety i wady.

Przesyłka za pobraniem u przewoźnika

W pierwszym przypadku, gdy zamawiamy przesyłkę u przewoźnika (w Polsce usługę tą oferują: Inpost, DPD, DHL, Fedex, UPS), jej nadawca szybciej otrzyma pieniądze. W tym przypadku termin oczekiwania na należną kwotę wynosi od pięciu do siedmiu dni roboczych. Należy wszakże pamiętać, że przesyłka zamawiana bezpośrednio u przewoźnika jest droższa niż zamawiana u pośrednika.

Przesyłka za pobraniem u pośrednika

W drugim przypadku, gdy przesyłka za pobraniem zostanie zamówiona u pośrednika, na przykład w serwisie smartkurier.pl, nadawca poczeka na pieniądze dłużej, nawet do czternastu dni roboczych. Ale za usługę zapłaci mniej.

Nasuwa się pytanie: skąd taka różnica w oczekiwaniu na należną kwotę? Odpowiedź jest prosta. Chodzi oczywiście o obieg pieniędzy, które często są przekazywane kurierowi w formie gotówki. Muszą więc zostać fizycznie dowiezione w konkretne miejsce, tam zdeponowane, następnie zostać zaksięgowane, w końcu wysłane przelewem na właściwe konto. To wszystko trwa, w przypadku usługi świadczonej u przewoźnika – od pięciu do siedmiu dni roboczych. A w przypadku usługi realizowanej u pośrednika dwa razy dłużej, bo cała procedura związana z księgowaniem i wysyłaniem przelewu musi zostać powtórzona. Najpierw przewoźnik rozlicza się z pośrednikiem, a dopiero potem pośrednik z nadawcą przesyłki. W tym przypadku potrzebny jest również czas na dodatkową komunikację między nimi, na obieg dokumentów, dzięki którym właściwa kwota trafi na właściwe konto. Dlatego zamawiając usługę u pośrednika musimy liczyć się z tym, że może minąć nawet czternaście dni roboczych, zanim na koncie zobaczymy pieniądze.

Przesyłki za pobraniem – kwestie umowy i rejestracji

To nie wszystko, są jeszcze inne różnice w realizacji takiej usługi przez przewoźnika i pośrednika. Z przewoźnikiem trzeba mieć podpisaną umowę i trzeba się zarejestrować na jego stronie internetowej (niektórzy klienci nie chcą pozostawiać swoich danych osobowych w przestrzeni wirtualnej). Natomiast korzystając z usługi pośrednika nie musimy zawierać żadnej umowy, a rejestracja na stronie także nie jest konieczna.

Pamiętaj o informacji zwrotnej

Na koniec jedna ważna porada, która w razie problemów może okazać się bardzo przydatna. Przy zamawianiu przesyłki za pobraniem otrzymujemy informacje zwrotne w postaci maili. Zdecydowanie radzimy zachowywać je, nie usuwać ze skrzynki. W przypadku jakichkolwiek problemów będą bardzo przydatne – znajduje się tam wskazówka dotycząca kontaktu do przewoźnika czy pośrednika, numer przesyłki, zamówienia czy informacje o realizacji zlecenia pobrania.

Autor artykułu: AREA Copywriting

« Powrót    Udostępnij
 

smartkurier

Smart Kurier to najlepsza na rynku oferta na przesyłki kurierskie dla firm i Klientów indywidualnych. Koperty, paczki, palety, odbierane bezpośrednio z Twojej firmy lub domu.
Kontakt
BSSI sp. z o.o.
Jana Heweliusza 11 / 811
80-890 Gdańsk
Email: kontakt@smartkurier.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone BSSI sp. z o.o.
Płatności obsługuje Tpay.com
   

Ta strona korzysta z plików cookies, zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na działanie plików cookies, w zakresie zgodnym z bieżącymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Kliknij przycisk "Zamknij" aby ta informacja nie pojawiała się więcej.