Porady

Jak nadać przesyłkę? Jak zapakować przesyłkę? Co to jest dokument transportowy? Dlaczego warto wybrać Smart Kurier? Informacje na temat rynku usług przewozowych oraz wiele innych porad znajdziesz na Smart Kurier

Przesyłka kurierska. O czym pamiętać?

 Publikacja: 10 września 2020 roku

Wiele problemów w kontaktach z kurierem wynika z nieporozumień. Często nie znamy specyfiki tego zawodu, nie zdajemy sobie do końca sprawy z tego jakie prawa nam przysługują i jakie mamy obowiązki, jako nadający lub odbierający przesyłkę. Warto więc mieć na uwadze dwanaście podstawowych kwestii, o których piszemy poniżej. To jakby „jazda obowiązkowa”, zestaw podstawowych zasad współpracy z firmą kurierską. Niektóre z nich mogą wydawać się oczywiste, jednak z naszego doświadczenia wynika, że warto o nich przypominać, właśnie po to, żeby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień.


1. Zamawiający usługę kurierską podaje adres nadawcy i odbiorcy. Kurier obierze przesyłkę i doręczy ją tylko i wyłącznie zgodnie z danymi zawartymi w zleceniu.

2. Najczęściej (choć nie zawsze) kurier dzwoni przed odbiorem lub doręczeniem przesyłki, żeby upewnić się, czy jesteśmy pod adresem wskazanym w zamówieniu. Niestety zdarza się, że czyni to zaledwie kilka minut przed spotkaniem z klientem.

3. Przesyłkę należy odpowiednio zapakować. Trzeba to zrobić jeszcze przed pojawieniem się kuriera, żeby nie musiał czekać. Samo pakowanie przesyłki może nie być takie łatwe, jak mogłoby nam się to wydawać. Warto więc w tym miejscu przywołać kilka podstawowych zasad obowiązujących przy pakowaniu przesyłki kurierskiej.

- Zawartość przesyłki wewnątrz opakowania powinna być unieruchomiona – czyli, że przy potrząsaniu nie powinna ona poruszać się, obijać o ściany na przykład kartonu. Do unieruchomienia przesyłki należy używać odpowiedniego „materiału amortyzującego” czyli na przykład folii „bąbelkowej” lub zwykłej gazety. Jeśli w opakowaniu znajduje się kilka elementów, to każdy z nich powinien być zabezpieczony osobno, czyli na przykład owinięty „materiałem amortyzacyjnym”.

- Osobną kwestią jest zabezpieczanie przesyłki, w której znajdują się przedmioty kruche, takie jak np. szkło, wyroby ceramiczne, dzieła sztuki, sprzęt elektroniczny itp. W takich należy dodatkowo umieścić napis, w formie na przykład ostrzeżenia: „uwaga szkło”, „ostrożnie”, „przedmioty kruche”, „góra/dół”. Ponadto najlepiej będzie, jeśli zawartość takiej paczki nie będzie przylegać do boku czy rogu opakowania. Szczególnie w takiej sytuacji należy pamiętać o tym, żeby poszczególne kruche przedmioty od siebie oddzielić „materiałem amortyzującym”.

- Przesyłkę trzeba zapakować tak, żeby niemożliwe było jej otwarcie bez ingerencji w opakowanie. Opakowanie nie może być dziurawe albo „samo się otworzyć”.

- Nie wprowadzajmy w błąd kuriera, żeby nie musiał się zastanawiać „co autor miał na myśli”. Jeśli na przykład opakowanie było używane wcześniej to należy usunąć z niego wszelkie niepotrzebne oznaczenia, etykiety i informacje.

4. Pogódźmy się z tym, że na kuriera będziemy musieli poczekać. Najczęściej pracuje on w godzinach od 8.00 do 17.00. A co się stanie, jeśli w tym czasie na chwilę opuścimy miejsce wskazane w zamówieniu, i akurat w tym momencie pojawi się kurier? No cóż… Zapewne nie będzie na nas czekał. Z tym również musimy się liczyć.

5. Często od firmy kurierskiej otrzymujemy numer telefonu do osoby, która ma od nas przesyłkę odebrać lub ją nam dostarczyć. Można oczywiście próbować się z nim skontaktować, ustalić godzinę jego przyjazdu (nie zawsze jest to możliwe), albo nawet umówić się w jakimś innym miejscu. Jednak nie polecamy takiego rozwiązania. Może to stanowić pole do kolejnych nieporozumień („ja tam byłem ale pana nie widziałem”).

6. Jeśli kurier nie zastanie nas pod wskazanym adresem, wówczas pozostawi awizo i podejmie kolejną próbę doręczenia. Jeśli sytuacja się powtórzy – ponownie nas nie zastanie, kurier pozostawi kolejne awizo. Wówczas najczęściej będziemy mogli odebrać przesyłkę osobiście w siedzibie oddziału przewoźnika. Jeżeli przesyłka nie zostanie przez nas odebrana w odpowiednim terminie (wskazanym w regulaminie przewoźnika), zostanie zwrócona do Nadawcy na koszt tego, kto zamawiał usługę.

7. A jeśli nie chcemy lub nie mamy możliwości żeby czekać na kuriera? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: korzystajmy z paczkomatów. Tu możemy samodzielnie nadać i odebrać przesyłkę.

8. Niestety, bywa tak, że kurierzy czasami nie mogą zdążyć z obsługą zleceń z danego dnia. Wówczas, mimo że nie docierają pod wskazany w zleceniu adres, zaznaczają w systemie, że w danym dniu nie zastali nadawcy lub odbiorcy. Może się zdarzyć taka sytuacja. Cóż nam wtedy pozostaje? Reklamowanie usługi lub cierpliwe czekanie – przesyłka powinna zostać odebrana lub doręczona w ciągu następnego dnia roboczego.

9. Pamiętajmy także, że czasem odbiór lub doręczenie przesyłki jest przekładane na następny dzień, a dzieje się tak ze względu na to, że jest zbyt dużo zleceń w danym rejonie i firma kurierska nie daje rady ich wszystkich obsłużyć w terminie. W takiej sytuacji, zanim zaczniemy dzwonić z awanturą na infolinię, przypomnijmy sobie, że czas na odbiór i doręczenie przesyłki to najczęściej 24 godziny, ale nie jest to termin gwarantowany. Nie ulega wątpliwości, że lepiej składać zamówienia wcześniej, nie na ostatnią chwilę, szczególnie na przykład przed świętami albo gdy potrzebujemy czegoś na konkretną uroczystość, której przełożyć na inny termin po prostu się nie da.

10. Oczywiste jest, że należy podawać w formularzach numery telefonów, co znacznie ułatwi proces odbioru i doręczenia przesyłek. Może to oczywiste, ale… wciąż wielu klientów firm kurierskich nie wpisuje swoich numerów telefonów.

11. Bez dokumentu transportowego przesyłki nie nadamy. Kurierzy większości firm przewozowych nie mają możliwości dostarczenia dokumentów transportowych nadawcy. Dokument transportowy należy samodzielnie wydrukować i przykleić do opakowania przed przybyciem kuriera. W przeciwnym wypadku przesyłka może nie zostać odebrana, a jeśli zostanie wydana kurierowi bez dokumentów transportowych, może nie zostać doręczona pod właściwy adres.

12. Przede wszystkim zaś pamiętajmy o tym, że… kurier to też człowiek. W ogromnej większości przypadków stara się swoją pracę wykonywać sumiennie. Czasem zdarza się, że nie udaje mu się przybyć na czas. Pamiętajmy, że życie zaskakuje nas codziennie, że są sytuacje, na które nie mamy wpływu. Dotyczy to wszystkich, również pracowników firm kurierskich.

« Powrót    Udostępnij
 

smartkurier

Smart Kurier to najlepsza na rynku oferta na przesyłki kurierskie dla firm i Klientów indywidualnych. Koperty, paczki, palety, odbierane bezpośrednio z Twojej firmy lub domu.

Kontakt

BSSI sp. z o.o.
Jana Heweliusza 11 / 811
80-890 Gdańsk
Email: kontakt@smartkurier.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone BSSI sp. z o.o.
Płatności obsługuje Tpay.com
   

Ta strona korzysta z plików cookies, zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na działanie plików cookies, w zakresie zgodnym z bieżącymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Kliknij przycisk "Zamknij" aby ta informacja nie pojawiała się więcej.